Ruusu

Ruusu

maanantai 3. syyskuuta 2012

Pieni fetissini sanaan "säikeitä"


Pimeää ja pihlajanmarjoja, puussa ja kädessä ja tiellä. Pyörin, pyörin katson taivasta ja tarraan tolpasta, pyörin. Kuu kurkistaa koivun läpi kuin vastuu tai huominen. Minä pyörin tiellä ja heittelen pihlajanmarjoja.

Pysähdyn katse taivaassa. Tähtiä, mustaa, katuvaloja ja auringonlaskun rippeitä. Voisin joskus mennä katsomaan taivasta. Maata lumisessa hyppytornissa, ilman valaistusta. Koettaa taas joskus nähdä sen valtavan tähtien raidan, yötaivaan jota ei kaupungissa muuten näy. Muistella.

Haluaisin olla vapaa, pyöriä ja pyöriä, yksin. Minulle yksin on yhtä kuin ystävien kanssa. Maata hangessa ja asfaltilla ja katsoa punaisia pisteitä harmaassa ja säihkyviä sinisessä. Pohtia mitä minä haluan, mitä minä olen ja entä jos.

Ystäviä ja talvi ja tähtitaivas, epävarmuutta ja muistoja ja muutoksia ja murroskohtia. Mitä jos kaikki ei olisi mennyt niin. Olisinko rikkinäisempi ihminen, olisinko onnellinen. Olisiko elämä parempaa. Entä jos minä olisin vahvempi, muut heikompia tai toisinpäin.

Mitä luen ja mitä kuulen muuttaa ajatuksiani. Runeberg saa sanoista soljuvia ja lauseista kauniita, onnellisuudenkatkuisia riiminpuolikkaita. Alanko repii aivotukseni ruman raa’an ja karun solisevan unenomaiselle polulle, pakahtumaan toiveeseen että osaisin maalata näkemääni. Sonja O yrittää saada kieleni kivimyllyksi, sylkemään ja suoltamaan kipua ja aggressiota, repimään, tehdä kaikesta yhtä raivoisan kirjoittamisen väkivaltaista aforismia.

Missä on minun ääneni? Jos piirrän mitä näen, puhun mitä kuulen ja kirjoitan mitä luen. Olen Hesseä Saarikoskea Alankoa Runebergiä Tarantinoa Eppuja Karjalaista filmiteollisuutta Wirtasta brittikomediaa ja luetteloa luettelon perään. Kulttuurista rakennettujen identiteetin palasten hedelmäsalaatissa en koskaan istu paikallani, liikun ja myllerrän, olen kaikkia aiheita ja kaikki osallistujat.

Olen viiva, ylösalaisin piirretty puu. Miljoonat viivat ja haarat ja oksat johtavat runkoon jossa kaikki ne ovat pieniä säikeitä.

Säikeitä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti