Ruusu

Ruusu

perjantai 21. joulukuuta 2012

21. Joulukuuta


Ros Meillä on siis kirje joka selittää kaiken.
Guil Sait sen kiinni.
Ros ottaa sen kirjaimellisesti. Hän alkaa taputella taskujaan jne.
Mikä hätänä?
Ros Se kirje.
Guil Onko sinulla se?
Ros (pelko kerääntyy) Onko minulla? (Etsii kuumeisesti) Minne olisin laittanut sen?
Guil Et ole voinut hukata sitä.
Ros Mutta niin on täytynyt tapahtua!
Guil Kummallista – luulin että hän antoi sen minulle
Ros katsoo häntä toiveikkaasti.
Ros Ehkä hän antoikin.
Guil Mutta sinä vaikutit niin varmalta, että sinä olet se jolla ei ole sitä.
Ros (korkealta) Se olin minä jolla ei ollut sitä!
Guil Mutta jos hän antoi sen minulle, ei ole mitään syytä miksi se alun perinkään olisi ollut sinulla, joten en ymmärrä miksi pitäisi panikoida siitä että sinulla ei ole sitä.
Ros (Tauko.) Myönnän että se on hämmentävää.
Guil Tämä alkaa käydä melko kurittomaksi… Laiva, yö, eristyksen ja epävarmuuden tunne… Ne kaikki saavat keskittymisen heikentymään. Emme saa menettää hallintaa. Terävöidytään. Nyt. Joko olet hukannut kirjeen, tai se ei ollut alun perinkään sinulla, jolloin kuningas ei antanut sitä sinulle, jolloin hän antoi sen minulle, ja siinä tapauksessa olisin laittanut sen povitaskuuni (Vetää kirjeen hitaasti esiin) ... se olisi… täällä. (He jakavat hymyn.) Emme saa enää kadottaa ajatusta tuolla tavalla.
Tauko. Ros ottaa varovasti kirjeen häneltä.
Ros Nyt kun löysimme sen, miksi etsimme sitä?
Guil (Pohtii.) Luulimme että se oli hukassa.
Ros Muuta?
Guil Ei.
Hiljaisuus.
Ros Pääsimme jännitteestä eroon.
Guil Mistä jännitteestä?
Ros Mikä oli viimeinen asia jonka sanoin ennen kuin lähdimme sivuraiteille?
Guil Koska se oli?
Ros (Avuttomana) En muista.
Guil (Nousee ylös) Mikä sotku! Emme vain etene minnekään.
Ros (surumielisenä) Emme edes Englantiin. En minä usko siihen muutenkaan.
Guil Mihin?
Ros Englantiin.
Guil Pelkkä kartanpiirtäjien salaliitto, niinkö?
Ros Tarkoitan etten usko sitä! (Rauhallisemmin) Minulla ei ole siitä minkäänlaista mielikuvaa. Yritän kuvitella meidät saapumassa, pieneen satamaan ehkä… teitä… paikallisia näyttämässä tietä… hevosia teillä… ratsastamista päivän tai kahden viikon verran, sitten palatsi ja Englannin kuningas… Se olisi loogista… Mutta mieleni pysyy tyhjänä. Ei. Me olemme putoamassa kartalta.
Guil Niin… niin… (Havahtuen) Mutta sinä et usko mitään ennen kuin se tapahtuu. Kun se on kaikki tapahtunut. Eikö olekin?
Ros Ajelehdimme ajassa, tartumme oljenkorsiin. Mutta mitä iloa tiilestä on hukkuvalle?
Guil Älä luovuta, emme voi olla enää kaukana.
Ros Voisimme yhtä hyvin olla kuolleita. Luuletko että kuolema voisi mahdollisesti olla laiva?
Guil Ei, ei, ei… Kuolema on… ei. Kuolema ei ole. Ymmärrätkö mitä tarkoitan? Kuolema on äärimmäinen negatiivinen. Ei-oleva. Et voi ei-olla laivassa.
Ros Olen usein ollut olematta laivoissa.
Guil Ei, ei, ei – se missä olet ollut ei ole ollut laiva.
Ros Toivoisin olevani kuollut. (Arvioi pudotusta) Voisin hypätä laidan yli. Se laittaisi kapuloita heidän rattaisiinsa.
Guil Paitsi jos he laskevat sen varaan.
Ros Pysyn laivassa. Se varmaan laittaa kapuloita heidän rattaisiinsa. (Sen turhuus, raivoa) Hyvä on! Emme kyseenalaista, emme epäile. Me suoriudumme. Mutta raja on vedettävä johonkin, ja haluaisin huomauttaa että minulla ei ole minkäänlaista uskoa Englantiin. Kiitos (Ajattelee tätä) Ja vaikka se olisi totta, se on vain uusi sotku.
Guil En ymmärrä miksi.
Ros (Raivoissaan) Hän ei tiedä mistä me puhumme – mitä me aiomme sanoa?
Guil Sanomme – Teidän majesteettinne, olemme saapuneet!
Ros (ystävällisesti) Ja keitä te olette?
Guil Olemme Rosencrantz ja Guildenstern.
Ros (tiuskaisee) En ole koskaan kuullutkaan teistä!
Guil No, emme ole ketään erityisiä –
Ros (Kuninkaallisesti ja terävästi) Mitä pelleilet?
Guil Meillä on ohjeet –
Ros Ensin olen kuullut siitä –
Guil (Vihaisena) Anna minun puhua loppuun – (nöyrästi) Olemme tulleet Tanskasta.
Ros Mitä te haluatte?
Guil Emme mitään – me toimme Hamletin –
Ros Kuka hän on?
Guil (Ärtyneenä) Olet sinä hänestä kuullut –
Ros Oi, kyllä minä olen kuullut hänestä enkä halua olla asian kanssa missään tekemisissä.
Guil Mutta –
Ros Marssitte sisään omin lupinenne ja oletatte minun ottavan vastaan jokaisen hullun jonka yritätte niskoilleni vierittää listalla perusteettomia –
Guil Meillä on kirje –
Ros nappaa sen ja repii sen auki.
Ros (Tehokkaasti) Aivan… aivan… no, tämä näyttää tukevan tarinaasi kuten se on – se on suora käsky Tanskan kuninkaalta, useista eri syistä, tarkoittaen Tanskan ja Englannin hyvinvointia, että tämän kirjeen lukuhetkellä, vailla viivytyksiä, minun pitäisi leikkauttaa Hamletin pää irti –!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti