Ruusu

Ruusu

lauantai 22. joulukuuta 2012

22. Joulukuuta


Guil nappaa kirjeen. Ros, uudestaan, nappaa sen takaisin, Guil nappaa sen puoliksi itselleen. He lukevat sitä yhdessä, ja erottautuvat. Tauko.
He ovat edessä ja katsovat yleisöön.
Ros Aurinko laskee. Kohta on pimeää.
Guil Luuletko niin?
Ros Yritin vain aloittaa keskustelua. (Tauko.) Olemme hänen ystäviään.
Guil Mistä tiedät?
Ros Nuoruudestamme vartuimme hänen kanssaan.
Guil Meillä on siitä vain heidän sanansa.
Ros Mutta sen mukaan me pelaamme.
Guil No, niin, ja sitten taas emme. (kepeästi) Pidetään asiat mittasuhteissa. Oleta, jos haluat, että he aikovat tappaa hänet. No, hän on mies, hän on kuolevainen, ja niin edelleen, kuolema tulee meille kaikille vastaan, näin ollen hän kuolisi joka tapauksessa, ennemmin tai myöhemmin. Tai katsotaan sitä sosiaalisesta näkökulmasta – hän on vai yksi mies monien joukossa. Menetys olisi kohtuullinen ja käytännöllinen. Ja toisaalta, mikä kuolemassa on niin kamalaa? Kuten Sokrates niin filosofisesti totesi, koska emme tiedä mitä kuolema on, on epäloogista pelätä sitä. Se voi olla… oikein mukavaa. Varmasti se on vapautus elämän taakasta, ja hurskaille se on turvasatama ja palkinto. Tai toisaalta – olemme pieniä ihmisiä, emme tunne asian eri puolia, pyörissä on pyöriä ja niin edelleen – olisi julkeaa jos sekaantuisimme kohtalon, tai edes kuninkaiden, suunnitelmiin. Kaiken kaikkiaan, olisi viisasta jättää asia rauhaan. Sulje kirje – noin – nätisti – tuolla lailla – He eivät huomaa murtunutta sinettiä, olettaen että pokkasi pysyy.
Ros Mutta mitä järkeä siinä on?
Guil Älä sotke logiikkaa.
Ros Hän ei ole tehnyt meille mitään.
Guil Tai oikeutta.
Ros Se on kamalaa.
Guil Mutta asia voisi olla huonommin. Aloin jo uskoa että se oli.
Tämä helpotus purkaantuu nauruna. Heidän takanaan Hamlet tulee näkyviin sateenvarjon takaa. Valo on himmentynyt. Vain vähän. Hamlet hakee lyhtyä.
Ros Sitten asetelma niin kuin minä näen sen. Me, Rosencrantz ja Guildenstern, jotka nuoruudestamme vartuimme hänen kanssaan, satulassa istuvan miehen herättäminä, kutsuttiin, ja saavuimme, saimme ohjeeksi selvittää mikä häntä vaivaa ja houkutella hänet nautintoihin, kuten näytelmään, joka valitettavasti, kuten saimme selville, on paheellinen ja sekasorrossa tunnustaa tiettyjä sävyjä jota emme arvosta – joka, muiden vaikutusten seassa, aiheuttaa, muiden seurausten mukana, korkean, etten sanoisi murhanhimoisen, innostuksen Hamletissa, jota me, sen seurauksena, olemme saattamassa, hänen omaksi hylöykseen, Englantiin. Hyvä. Nyt olemme perillä siitä.
Hamlet puhaltaa lyhdyn sammuksiin. Näyttämö menee pilkkopimeäksi. Pimeä häipyy kuunvalosta, jolloin Hamlet lähestyy nukkuvaa Rosia ja Guilia. Hän ottaa heiltä kirjeen ja vie sen sateensuojan taakse; hänen lyhtyjensä valo loistaa kankaan läpi, Hamlet lähestyy heitä taas kirje kädessään, laittaa sen takaisin, perääntyy sammuttaen lyhtynsä.
Tulee aamu.
Ros katsoo sen valkenemista – salista. Hänen takanaan on pirteä näkymä. Kasaan taitetun varjon alla, loikoilen kansituolilla, kietoutuneena vilttiin, lukien kirjaa, mahdollisesti poltellen, on Hamlet.
Ros katsoo aamun valaistuvan, ja kirkastuen keskipäiväksi.
Ros Minä en oleta mitään. (Hän nousee ylös. Guil herää.) Asetelma niin kuin minä sen näen. Tuo on länsi, niin kauan olemme kurssissa, mikä tarkoittaa että on yö; kuningas antoi minulle saman kuin sinulle, ja sinulle saman kuin minulle; Kuningas ei koskaan antanut minulle kirjettä, hän antoi kirjeen sinulle, emme tiedä mitä kirjeessä on; viemme Hamletin Englannin kuninkaalle, kuka hän on, riippuu siitä koska olemme perillä, annamme hänelle kirjeen, jossa joko on tai ei ole lisäohjeita meille, ja jos ei, olemme valmiita ja vapaita. Olisimme voineet pärjätä huonommin. En usko että ohitimme mitään mahdollisuuksia… Vaikka emme me saa paljoa apua. (Hän istuu taas alas. He makoilevat maassa – vatsallaan.) Jos lakkaisimme hengittämästä, katoisimme.
Nauhurin vaimea ääni. He nousevat istumaan suhteettomalla mielenkiinnolla.
Tästä lähtee.
Niin, mutta mikä?
He kuuntelevat musiikkia.
Guil (Innokkaasti) Tyhjiöstä, vihdoin, ääni; laivassa (myönnettäköön) toiminnan ulkopuolelta (myönnettäköön) märkä lätinä veden osuessa veteen ja lankkujen jatkuva narina täydellisessä ja absoluuttisessa hiljaisuudessa – rikkoutuu; synnyttäen kerralla arvauksen tai oletuksen tai toiveen että jotain tapahtuu pian; kuulemme pillin. Yksi merimiehistä on painanut huulensa puupuhaltimeen, sormiensa ja peukaloidensa hallitessa, jos voin sanoa, reikiä, minkä johdosta, puhaltaen siihen, sanotaan, suullaan, se, huilu, keskustelee, kuten sanotaan, todella kaunopuheista musiikkia. Sellainen asia, se voi muuttaa tapahtumien suunnan. (Tauko) Mene katsomaan mikä se on.
Ros Se on joku soittamassa pilliä.
Guil Mene etsimään hänet.
Ros Ja mitä sitten?
Guil En minä tiedä – pyydä jotain sävelmää.
Ros Miksi?
Guil Nopeasti – ennen kuin menetämme vauhtimme.
Ros Miksi! – jotain tapahtuu. Se oli aika lailla mennyt minulta ohi!
Hän kuuntelee: menee uloskäynnille. Kuuntelee varovasti lisää:
Vaihtaa suuntaa:
Guil ei huomaa.
Ros kävelee ympäriinsä yrittäen selvittää mistä musiikki tulee. Lopulta hän paikantaa sen – tahtomattaan – keskimmäiseen tynnyriin. Sen luota ei pääse mitenkään pois. Hän kääntyy Guiliin päin, joka ei huomaa mitään. Koko tämän toiminnan aikana Ros ei kertaakaan ala kunnolla puhumaan. Hänen kasvonsa ja kätensä paljastavat hänen epäuskonsa. Hän seisoo katsellen keskimmäistä tynnyriä. Pilli jatkaa soimistaan sen sisällä. Pilli lopettaa. Hän ottaa askeleen taaksepäin kohti Guilia. Pilli aloittaa taas. Ros lähestyy tynnyriä varovaisesti. Hän nostaa sen kantta. Musiikki kuuluu kovempana. Hän läimäyttää kannen takaisin kiinni. Musiikki on pehmeämpi. Hän peruuttaa kohti Guilia. Mutta rummut alkavat soida, vaimeasti. Hän pysähtyy, kääntyy. Hän tarkkailee vasemmanpuoleista tynnyriä. Rummutus kuuluu sen sisältä, samaan tahtiin huilun kanssa. Ros kävelee takaisin Guilin luo, ja avaa suunsa puhuakseen, muttei sano mitään. Alkaa kuulua luutun ääni. Ros pyörähtää ympäri kohti kolmatta tynnyriä. Lisää soittimia liittyy joukkoon. Kunnes on selvää, että näiden kolmen tynnyrin sisällä, hajanaisesti, soittaen tuttua sävelmää joka on kuultu jo kolme kertaa aiemmin, ovat Traagikot.
He jatkavat soittamista.
Ros istuu Guilin viereen. He katsovat eteenpäin.
Sävelmä loppuu.
Tauko.
 Ros Luulin kuulleeni orkesterin. (ahdistuneena) Edellytän vain uskottavuutta!
Guil (tyhjentävästi) Järjestä meille meidän päivittäinen sävelemme.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti