Guil nappaa kirjeen. Ros, uudestaan, nappaa
sen takaisin, Guil nappaa sen puoliksi itselleen. He lukevat sitä yhdessä, ja
erottautuvat. Tauko.
He ovat edessä ja katsovat yleisöön.
Ros Aurinko laskee. Kohta on pimeää.
Guil Luuletko niin?
Ros Yritin vain aloittaa keskustelua. (Tauko.) Olemme hänen ystäviään.
Guil Mistä tiedät?
Ros Nuoruudestamme vartuimme hänen
kanssaan.
Guil Meillä on siitä vain heidän
sanansa.
Ros Mutta sen mukaan me pelaamme.
Guil No, niin, ja sitten taas emme. (kepeästi) Pidetään asiat
mittasuhteissa. Oleta, jos haluat, että he aikovat tappaa hänet. No, hän on
mies, hän on kuolevainen, ja niin edelleen, kuolema tulee meille kaikille
vastaan, näin ollen hän kuolisi joka tapauksessa, ennemmin tai myöhemmin. Tai
katsotaan sitä sosiaalisesta näkökulmasta – hän on vai yksi mies monien
joukossa. Menetys olisi kohtuullinen ja käytännöllinen. Ja toisaalta, mikä
kuolemassa on niin kamalaa? Kuten Sokrates niin filosofisesti totesi, koska
emme tiedä mitä kuolema on, on epäloogista pelätä sitä. Se voi olla… oikein
mukavaa. Varmasti se on vapautus elämän taakasta, ja hurskaille se on turvasatama
ja palkinto. Tai toisaalta – olemme pieniä ihmisiä, emme tunne asian eri
puolia, pyörissä on pyöriä ja niin edelleen – olisi julkeaa jos sekaantuisimme
kohtalon, tai edes kuninkaiden, suunnitelmiin. Kaiken kaikkiaan, olisi viisasta
jättää asia rauhaan. Sulje kirje – noin – nätisti – tuolla lailla – He eivät
huomaa murtunutta sinettiä, olettaen että pokkasi pysyy.
Ros Mutta mitä järkeä siinä on?
Guil Älä sotke logiikkaa.
Ros Hän ei ole tehnyt meille mitään.
Guil Tai oikeutta.
Ros Se on kamalaa.
Guil Mutta asia voisi olla huonommin.
Aloin jo uskoa että se oli.
Tämä helpotus purkaantuu nauruna. Heidän
takanaan Hamlet tulee näkyviin sateenvarjon takaa. Valo on himmentynyt. Vain
vähän. Hamlet hakee lyhtyä.
Ros Sitten asetelma niin kuin minä näen
sen. Me, Rosencrantz ja Guildenstern, jotka nuoruudestamme vartuimme hänen
kanssaan, satulassa istuvan miehen herättäminä, kutsuttiin, ja saavuimme,
saimme ohjeeksi selvittää mikä häntä vaivaa ja houkutella hänet nautintoihin,
kuten näytelmään, joka valitettavasti, kuten saimme selville, on paheellinen ja
sekasorrossa tunnustaa tiettyjä sävyjä jota emme arvosta – joka, muiden
vaikutusten seassa, aiheuttaa, muiden seurausten mukana, korkean, etten sanoisi
murhanhimoisen, innostuksen Hamletissa, jota me, sen seurauksena, olemme
saattamassa, hänen omaksi hylöykseen, Englantiin. Hyvä. Nyt olemme perillä
siitä.
Hamlet puhaltaa lyhdyn sammuksiin. Näyttämö
menee pilkkopimeäksi. Pimeä häipyy kuunvalosta, jolloin Hamlet lähestyy
nukkuvaa Rosia ja Guilia. Hän ottaa heiltä kirjeen ja vie sen sateensuojan
taakse; hänen lyhtyjensä valo loistaa kankaan läpi, Hamlet lähestyy heitä taas
kirje kädessään, laittaa sen takaisin, perääntyy sammuttaen lyhtynsä.
Tulee aamu.
Ros katsoo sen valkenemista – salista. Hänen
takanaan on pirteä näkymä. Kasaan taitetun varjon alla, loikoilen
kansituolilla, kietoutuneena vilttiin, lukien kirjaa, mahdollisesti poltellen,
on Hamlet.
Ros katsoo aamun valaistuvan, ja kirkastuen
keskipäiväksi.
Ros Minä en oleta mitään. (Hän nousee ylös. Guil herää.) Asetelma niin
kuin minä sen näen. Tuo on länsi, niin kauan olemme kurssissa, mikä tarkoittaa
että on yö; kuningas antoi minulle saman kuin sinulle, ja sinulle saman kuin
minulle; Kuningas ei koskaan antanut minulle kirjettä, hän antoi kirjeen
sinulle, emme tiedä mitä kirjeessä on; viemme Hamletin Englannin kuninkaalle,
kuka hän on, riippuu siitä koska olemme perillä, annamme hänelle kirjeen, jossa
joko on tai ei ole lisäohjeita meille, ja jos ei, olemme valmiita ja vapaita.
Olisimme voineet pärjätä huonommin. En usko että ohitimme mitään
mahdollisuuksia… Vaikka emme me saa paljoa apua. (Hän istuu taas alas. He makoilevat maassa – vatsallaan.) Jos lakkaisimme
hengittämästä, katoisimme.
Nauhurin vaimea ääni. He nousevat istumaan
suhteettomalla mielenkiinnolla.
Tästä
lähtee.
Niin, mutta
mikä?
He kuuntelevat musiikkia.
Guil (Innokkaasti) Tyhjiöstä, vihdoin, ääni; laivassa (myönnettäköön)
toiminnan ulkopuolelta (myönnettäköön) märkä lätinä veden osuessa veteen ja
lankkujen jatkuva narina täydellisessä ja absoluuttisessa hiljaisuudessa –
rikkoutuu; synnyttäen kerralla arvauksen tai oletuksen tai toiveen että jotain
tapahtuu pian; kuulemme pillin. Yksi merimiehistä on painanut huulensa
puupuhaltimeen, sormiensa ja peukaloidensa hallitessa, jos voin sanoa, reikiä,
minkä johdosta, puhaltaen siihen, sanotaan, suullaan, se, huilu, keskustelee,
kuten sanotaan, todella kaunopuheista musiikkia. Sellainen asia, se voi muuttaa
tapahtumien suunnan. (Tauko) Mene
katsomaan mikä se on.
Ros Se on joku soittamassa pilliä.
Guil Mene etsimään hänet.
Ros Ja mitä sitten?
Guil En minä tiedä – pyydä jotain
sävelmää.
Ros Miksi?
Guil Nopeasti – ennen kuin menetämme
vauhtimme.
Ros Miksi! – jotain tapahtuu. Se oli
aika lailla mennyt minulta ohi!
Hän kuuntelee: menee uloskäynnille.
Kuuntelee varovasti lisää:
Vaihtaa suuntaa:
Guil ei huomaa.
Ros kävelee ympäriinsä yrittäen selvittää
mistä musiikki tulee. Lopulta hän paikantaa sen – tahtomattaan – keskimmäiseen tynnyriin.
Sen luota ei pääse mitenkään pois. Hän kääntyy Guiliin päin, joka ei huomaa
mitään. Koko tämän toiminnan aikana Ros ei kertaakaan ala kunnolla puhumaan.
Hänen kasvonsa ja kätensä paljastavat hänen epäuskonsa. Hän seisoo katsellen
keskimmäistä tynnyriä. Pilli jatkaa soimistaan sen sisällä. Pilli lopettaa. Hän
ottaa askeleen taaksepäin kohti Guilia. Pilli aloittaa taas. Ros lähestyy
tynnyriä varovaisesti. Hän nostaa sen kantta. Musiikki kuuluu kovempana. Hän
läimäyttää kannen takaisin kiinni. Musiikki on pehmeämpi. Hän peruuttaa kohti
Guilia. Mutta rummut alkavat soida, vaimeasti. Hän pysähtyy, kääntyy. Hän
tarkkailee vasemmanpuoleista tynnyriä. Rummutus kuuluu sen sisältä, samaan
tahtiin huilun kanssa. Ros kävelee takaisin Guilin luo, ja avaa suunsa
puhuakseen, muttei sano mitään. Alkaa kuulua luutun ääni. Ros pyörähtää ympäri
kohti kolmatta tynnyriä. Lisää soittimia liittyy joukkoon. Kunnes on selvää,
että näiden kolmen tynnyrin sisällä, hajanaisesti, soittaen tuttua sävelmää
joka on kuultu jo kolme kertaa aiemmin, ovat Traagikot.
He jatkavat soittamista.
Ros istuu Guilin viereen. He katsovat
eteenpäin.
Sävelmä loppuu.
Tauko.
Ros
Luulin kuulleeni orkesterin. (ahdistuneena)
Edellytän vain uskottavuutta!
Guil (tyhjentävästi) Järjestä meille meidän päivittäinen sävelemme.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti