Ruusu

Ruusu

lauantai 8. joulukuuta 2012

8. Joulukuuta - Salapoliisityötä

Guil (Terävästi) Rosencrantz!
Ros (Hätkähtää) Mitä!
Hamlet poistuu. Voitonriemu valtaa heidät.
Guil Noin! Mitä mieltä olet?
Ros Ovelaa!
Guil Luontevaa?
Ros Vaistomaista.
Guil Tajusitko?
Ros Nostan hattua
Guil Lyödään kättä
He lyövät
Ros Nyt testaan sinua – Guil -!
Guil – Ei vielä – odota kunnes en ole varuillani.
Ros Aivan. (He erottautuvat. Tauko. Sivuttain Gulille) Valmis?
Guil (Ärähtää) Älä pelleile.
Ros Anteeksi.
Tauko
Guil (Napsahtaa) Guildenstern!
Ros (Hätkähtää) Mitä? (Hän masentuu heti, Guil vastenmielisenä)
Guil Toivon vain säännöllisyyttä!
Ros (hiljaa) Toivon vain kuolemattomuutta.
Guil (Dramaattisesti) Anna meille meidän päivittäinen viikkomme.
Pieni tauko.
Ros Kuka tuo oli?
Guil Etkö tunnistanut häntä?
Ros Hän ei tunnistanut minua.
Guil Hän ei nähnyt sinua
Ros Minä en nähnyt häntä.
Guil Näemme pian. Minä tunsin hänet vain juuri ja juuri. Hän on muuttunut.
Ros Näit sen hänestä?
Guil Muuttunut
Ros Mistä voit tietää
Guil Sisältä ja ulkoa.
Ros Ymmärrän.
Guil Hän ei ole oma itsensä
Ros Hän on muuttunut
Guil Sen saattoi nähdä. (Tauko) Selvitetään mikä häntä kiusaa.
Ros Minua?
Guil Häntä
Ros Miten?
Guil Kysymyksillä ja vastauksilla. Perinteet kunniaan.
Ros Häntä vaivaa jokin.
Guil Sinä kysyt, minä vastaan
Ros Uskotko, hän ei ole oma itsensä
Guil Minä olen hän, huomaathan
Tauko.
Ros Kuka minä sitten olen?
Guil Olet oma itsesi
Ros Ja hän sinä?
Guil Kaikkea muuta.
Ros Vaivaako sinua jokin?
Guil Se on ajatus. Oletko valmis?
Ros Palataanpa vähän taaksepäin
Guil Jokin vaivaa minua
Ros Ymmärrän
Guil Selvitä mikä minua vaivaa
Ros Aivan
Guil Kysymys ja vastaus
Ros Miten aloitan?
Guil Puhuttele minua
Ros Rakas ystäväni Guildenstern!
Guil (Hiljaa) Olet unohtanut, etkö olekin?
Ros Rakas ystäväni Rosencrantz!
Guil (Hillitsee itsensä) Et taida ymmärtää. Me pyrimme tässä hypoteesiin, jossa minä vastaan hänen puolestaan, ja sinä kysyt minulta kysymyksiä.
Ros Ai! Valmis?
Guil Tiedätkö nyt mitä tehdä?
Ros Mitä?
Guil Oletko tyhmä?
Ros Anteeksi?
Guil Oletko kuuro?
Ros Puhuitko sinä?
Guil (Kehottaen) Ei nyt –
Ros Toteamus.
Guil (Huutaa) Ei nyt! (Tauko. ) Jos minulla on mitään epäilyksiä, tai paremminkin toiveita, ne ovat väärinymmärrettyjä. Mitä muuta kuin tilanteemme meillä voi olla yhteistä? (He erottautuvat ja istuvat) Ehkä hän palaa tätä kautta.
Ros Pitäisikö meidän mennä?
Guil Miten niin?
Tauko.
Ros (Nousee ylös, napsauttaa sormiaan) Oi! Tarkoitat – sinä esität olevasi hän ja minä kysyn sinulta kysymyksiä
Guil (kuivasti) Hienoa
Ros Hämmensit minua
Guil Huomasin.
Ros Miten aloittaisin?
Guil Puhuttele minua
 He seisovat kasvotusten, poseerauksissa.
Ros Kunnioitettava herrani!
Guil Rakas Rosencrantz!
Tauko.
Ros Olenko minä sitten olevinani sinä?
Guil Et todellakaan. Jos niin haluat. Jatkammeko?
Ros Kysymys ja vastaus.
Guil Aivan.
Ros Aivan. Kunnioitettava Herrani!
Guil Rakas ystäväni!
Ros Kuinko voitte?
Guil Mieltäni vaivaa!
Ros Todellako? Millä tavoin?
Guil Muuttunut täysin.
Ros Sisältä vai ulkoa?
Guil Sekä että
Ros Ymmärrän. (Tauko) Ei paljon uutta.
Guil Mene yksityiskohtiin. Kaivele. Tutki taustoja, kartoita tilanne.
Ros Siis – siis setäsi on Tanskan kuningas?
Guil Ja isäni ennen häntä.
Ros Hänen isänsä ennen häntä?
Guil Ei, minun isäni ennen häntä.
Ros Mutta varmasti –
Guil Voit hyvin kysyä.
Ros Yritän nyt ymmärtää. Isäsi oli kuningas. Sinä olit hänen ainoa poikansa. Isäsi kuolee. Olet täysi-ikäinen. Sedästäsi tulee kuningas.
Guil Niin.
Ros Sopimatonta
Guil Ohitti minut.
Ros Kieltämättä. Missä sinä olit?
Guil Saksassa.
Ros Vallankaappaus, siis.
Guil Hän tui väliin
Tauko.
Ros (Surullisena) Isäsi ruumis oli vielä lämmin.
Guil Samoin äitini.
Ros Eriskummallista
Guil Säädytöntä
Ros Hutiloitua
Guil Epäilyttävää
Ros … Pistää miettimään
Guil Älä luule etten ole miettinyt
Ros Ja aviomiehensä veljen kanssa
Guil He olivat läheisiä
Ros Äitisi meni hänen luokseen –
Guil – liian lähelle –
Ros – hakemaan lohtua.
Guil Näyttää pahalta
Ros Siinä on järkeä
Guil Vihjaa aviopetokseen
Ros Menisittekö niin pitkälle?
Guil En koskaan.
Ros Summauksena: Isäsi, jota rakastat, kuolee, olet hänen perijänsä, palaat takaisin huomaamaan että liian pian kuoleman jälkeen hänen pikkuveljensä istui hänen valtaistuimelleen ja sujahti hänen lakanoihinsa, täten tarjoten sekä laillisia että luonnollisia palveluita. Miksi siis tarkalleen käyttäydyt tällä kummallisella tavalla?
Guil En voi kuvitella! (Tauko) Mutta kaikki tämä on tiedossa, yleistä tietoa. Ja silti hän kutsui meidät. Ja me tulimme.
Ros (Varuillaan, korvat höröllä) Jopas jotain! Kuulin musiikkia –
Guil Olemme täällä
Ros – kuin orkesteri – luulin kuulleeni orkesterin.
Guil Rosencrantz…
Ros (poissaolevasti, yhä kuunnellen) Mitä?
Lyhyt tauko.
Guil (hellän ironisesti) Guildenstern…
Ros (Ärtyneenä toistosta) Mitä?
Guil Etkö huomaa mitään eroa?
Ros (Kääntyy tyhmänä) Häh?
Tauko
Guil Mene katsomaan onko hän siellä.
Ros Kuka?
Guil Tuolla.
Ros menee takanäyttämön siipeen, katsoo, palaa raportoimaan virallisen näköisenä.
Ros Kyllä.
Guil Mitä hän tekee?
Ros Puhuu.
Guil Itsekseen?
 Ros liikkuu, Guil tarttuu häneen kärsimättömänä.
Onko hän yksin?
Ros Ei
Guil Sittenhän hän ei puhu itsekseen?
Ros Ei itselleen… Tulee tähän suuntaan, luulisin. (välttelevästi) Pitäisikö meidän mennä?
Guil Miksi? Meidän sijaintimme on nyt tiedossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti